lørdag den 1. februar 2014

Kenn dit monster på geviret.









Det er sjældent, at der hækles uhyggelige monstre. Nettet bugner med søde kaniner, elefanter og ugler. Der er også monstre, men oftest er de lidt skæve og fjollede i det.
Jeg leger med at formgive og nyder at freestyle, mens jeg hækler. Derfor fik jeg lyst til at lave et af John Kenns monstre, som jeg før har præsenteret her på bloggen. De er mystiske og næsten mytiske og så er jeg fascineret af, at John Kenn kan lave så mange spændende motiver på et lærred på størrelse med post-its.

Jeg har virkelig prøvet at gennemtænke denne figur. Jeg har brugt blød uldent garn for at fremhæve monstrets pels. Jeg har brugt naturlige farver for at gøre monstret så realistisk som muligt. Jeg har eksperimenteret med at gøre geviret stift og hænderne tynde og krogede. Jeg har mange gange konsulteret det billede, som jeg har ladet mig inspirere af. 
Selve figuren har John Kenn brugt i mange af sine billeder, men jeg har valgt dette billede, da det viser figuren særligt tydeligt.





Billedet har jeg fundet her. Dette er kun et lille udsnit af det originale billede, da dette ikke tilhører mig. Du kan  finde mange flere af John Kenns post-it monstre her.

Som I kan se, er mit monster blevet en mere nuttet udgave af denne monster-art. 
Mit valg af garn betød, at monstret fik et blødt, varmt og rart udseende. Monstrene har lange tynde ben, der ender ud i næsten ingenting. De er også slanke og lange. Det var utrolig svært at gengive med det tykke garn. Benene blev derfor lidt korte. Det betød, at jeg selv måtte finde på, hvordan fødderne skulle se ud. Jeg fandt faktisk en hel ny måde at freestyle fødder. Jeg håber stadig, at jeg snart lærer det der med at lave en opskrift. Så kan jeg videregive "mine nye fødder".
Ørerne blev også mere nuttede end tilsigtet. Hvis jeg skal have held med at efterligne dette monster bedre, skal jeg nok bruge almindeligt bomuldgarn og hæklenål 2,5,  da det vil give mulighed for at få flere detaljer med.
Jeg er ellers blevet glad for dobbeltgarn, så figurerne bliver større, men jeg får nu pænere resultater med tyndt garn og lille størrelse hæklenål.

Jeg har lyst til at forsøge mig med flere af John Kenns monstre, men det må vente lidt. I mellemtiden er der kommet et par barselsgaver på to-do listen og et par dertilhørende egne designs i min nye noteblok. Jeg er nemlig begyndt at skrive/tegne mine ideer ned, så de ikke hober sig op i hovedet, mens jeg hækler. Det giver mere nærvær i det, jeg arbejder med, når tankerne ikke sværmer om nye ideer.

1 kommentar:

  1. Måske du skulle hækle en jæger også, kan godt se ud som om monsteret gemmer sig for en jæger :-)

    SvarSlet